Klapa wirowa

Klapa wirowa

Klapa wirowa (ang. swirl flaps)

to rodzaj zaworu motylkowego (skrzydełkowego) zamontowanego na kolektorze dolotowym, tuż przed kanałem dolotowym głowicy. Występuje w wielu nowoczesnych silnikach  Diesla, w tym  BMW, Opel i Alfa Romeo. Klapy są nieco mniejsze niż kanał dolotowy, co pozwala na przepływ powietrza wokół nich, nawet gdy są w pozycji „zamkniętej”. Klapka sama w sobie jest wykonana ze stali nierdzewnej i przymocowana do trzpienia dwoma małymi śrubami. Położenie klapy wirowej jest najczęściej regulowane za pomocą elektrycznego mechanizmu, który z kolei sterowany jest z układu sterowania silnikiem. W typowej konfiguracji, na biegu jałowym klapy pozostają w pozycji zamkniętej, co skutkuje dodatkowymi zawirowaniami. Wraz ze wzrostem prędkości obrotowej silnika klapy są stopniowo otwierane. Znajdują sie wtedy w pozycji maksymalnego otwarcia i są równoległe do przepływu powietrza, nie stawiając praktycznie żadnego oporu. Celem stosowania klap jest zapewnienie, że wprowadzone do cylindra powietrze jest wystarczająco „burzliwe” co zapewni dobre wymieszanie powietrza z paliwem nawet przy niskich prędkościach obrotowych silnika. To pomaga w redukcji emisji toksycznych substancji oraz może poprawić moc i moment obrotowy

Wady

wynikające ze stosowania klap wirowych wynikają głównie z zanieczyszczeń powstających w trakcie recyrkulacji gazów spalinowych, które pozostawiają smoliste osady na klapach i wnętrzu kolektora dolotowego. Z czasem może to doprowadzić do unieruchomienia klapy w jednej pozycji, co układ sterowania silnikiem odczytać powinien jako błąd. Jednak nie wszystkie silniki maja zaimplementowany moduł monitorowania stanu klap wirowych. Dłużej utrzymujący się stan unieruchomienia klap może prowadzić do pękania samej klapy lub elementów jej mocowania, które w konsekwencji może spowodować uszkodzenie silnika przez wciągnięcie oderwanych elementów do cylindrów. Najczęściej tego typu problemy spotykane są w silnikach: BMW produkowanych między rokiem 2001-2004 2.0d o oznaczeniu M47N, M47TU, 3.0d M57D (dotyczy przede wszystkim wersji z automatyczną skrzynią biegów), Fiat, Opel, SAAB o oznaczeniach  Z19DTH, Z19DTJ, 1.9 CDTI,  1.9 16V M-Jet i JTD.

Częstym zabiegiem jest pozbycie się z kolektora klap wirowych i zastąpienia ich odpowiednimi zaślepkami. Pozwala to na zażegnanie ryzyka kosztownych uszkodzeń w silniku. Zaślepka składa się z wysokiej jakości uszczelnień (oringów) oraz elementu wykonanego ze stopów metali lekkich, nierzadko z lotniczego aluminium dla zapewnienia wysokiej wytrzymałości. Montaż czopu klapy wirowej jest relatywnie łatwy i opiera się na przykręceniu go dwiema śrubami w miejsce wcześniej wyjętej klapy. Występuje kilka rodzajów zaślepek w zależności od producenta i rodzaju silnika. Dobrą praktyką spotykaną wśród osób, które zdecydowały się na zastosowanie zaślepień klap wirowych jest również wymiana pozostałych uszczelnień znajdujących się w kolektorze dolotowym. Daje to pewność, że układ został odpowiednio zmodyfikowany i w przyszłości nie zajdzie konieczność ponownej ingerencji.

dowiedz się wiecej

http://piterparts.pl/content/17-klapki-wirowe-czy-zaslepki-dla-kolektora-ssacego

http://piterparts.pl/content/28-klapki-wirowe-co-to-jest-i-co-oznacza-ich-uszkodzenie

https://www.facebook.com/piterparts/posts/770688139725161

 

7 komentarzy

  1. niestety w moi samochodzie doszło do awarii klap wirowych, co skutkowało później bardzo kosztowną i skomplikowaną naprawa, z klapami nie ma żartów

  2. Czy w moim BMW rocznik 2003, E39 530d występują te klapy??

    • Proszę o podanie 7 ostatnich znaków nr nadwozia, pozdrawiam

      • GS76827 z góry dziękuję

        • tak, w tym przypadku występują, pozdrawiam

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.