Jak wybrać odpowiedni emulator sondy lambda?
Jak wybrać odpowiedni emulator sondy lambda? Emulator posiada niewątpliwie wiele korzyści, począwszy od polepszania parametrów silnika, a skończywszy na usunięciu błędu „check engine” i skutecznej ochronie przed kosztowną wizytą w warsztacie samochodowym. Ze względu na zróżnicowane elementy i konstrukcje układów wydechowych nie da się jednoznacznie dopasować danego typu emulatora do konkretnej marki lub rocznika samochodu. Obecnie rynek części motoryzacyjnych oferuje wiele uniwersalnych, ale również indywidualnych i skomplikowanych rozwiązań, podążając za nowoczesnymi technologiami czy zmieniającymi się tendencjami. W rezultacie ten sam rocznik lub marka samochodu może wymagać montażu różnych wersji emulatora sondy lambda. Decydując się więc na zakup 2828należy wziąć pod uwagę dwa parametry:
– rozmiar gwintu drugiej sondy lambda,
– ilość miejsca na montaż emulatora.
Emulator to element przeznaczony do montażu pomiędzy kolektorem a drugą sondą lambda, więc wymiary jego gwintu wewnętrznego i zewnętrznego powinny odpowiadać wymiarom gwintu sondy. Na rynku części samochodowych producenci oferują przede wszystkim sondy lambda z gwintem 18 mm, promując je pod takimi markami jak Bosch, Denso czy NTK. Mniej popularne są sondy z gwintem 12 mm (np. sondy tytanowe 3-przewodowe). Mając na uwadze tą tendencję, w asortymencie Piter Parts występują wyłącznie emulatory z gwintem M18x1,5.
Kolejnym krokiem
jest oszacowanie ilości miejsca na montaż emulatora. To ważny aspekt, ponieważ dzięki precyzyjnej ocenie emulator idealnie uzupełni układ kolektor-druga sonda lambda i spełni swoje zadanie. Najczęściej stosowaną opcją jest emulator prosty lub uniwersalny. Elementy te mierzą 50,5 mm długości i sprawdzają się w wielu układach wydechowych. W przypadku braku miejsca zastosowanie mają emulatory krótkie lub kątowe. Emulatory krótkie mają 34 mm długości, oferują więc dodatkowe 16,5 mm wolnej przestrzeni w porównaniu z prostymi i uniwersalnymi. Z kolei emulator kątowy to produkt bardziej rozbudowany niż wcześniejsze opcje. Składa się z dwóch modułów – korpusu i trzpienia, dzięki czemu dopasowuje się do indywidualnych parametrów montażowych. Płynna regulacja kątowa to oryginalne rozwiązanie Piter Parts, które umożliwia dowolne ustawienie kierunku wyjścia na drugą sondę lambda.
Dodatkowym parametrem przy wyborze odpowiedniej wersji emulatora jest jego otwór przelotowy. Element ten ma istotne znaczenie w aspekcie stopnia wymagalności układu wydechowego. Najpopularniejszy, standardowy emulator posiada otwór przelotowy o rozmiarze 3 mm i w większości przypadków spełnia swoją funkcję. Należy jednak wziąć pod uwagę, że zdarzają się sytuacje, gdy wariant ten nie przynosi oczekiwanych korzyści. Wynika to z faktu, że pierwsza sonda lambda, mimo odizolowania drugiej sondy od spalin, wykrywa nadal zbyt bogatą mieszankę spalin, co w konsekwencji nie likwiduje błędu silnika na desce rozdzielczej. Wtedy warto rozważyć montaż emulatora sondy lambda z mniejszym otworem przelotowym, wynoszącym 2 mm.
wkońcu w jednym miejscu najważniejsze informacje na temat emulatorów sondy lambda, warto przeczytać przed zakupem