Klapki wirowe czy zaślepki dla kolektora ssącego?
KLAPKI WIROWE CZY ZAŚLEPKI DLA KOLEKTORA SSĄCEGO?
Klapki wirowe montowane w kolektorze ssącym są odpowiedzią inżynierów branży motoryzacyjnej na coraz bardziej rygorystyczne, wyśrubowane normy spalin wprowadzane każdego roku przez Unię Europejską. Fundamentalnym założeniem tego „proekologicznego” rozwiązania miało być usprawnienie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, w teorii jednak klapki są szczególnie wrażliwe na uszkodzenia. W konsekwencji mogą wyrządzić poważne szkody i narazić na kosztowne naprawy posiadaczy aut marki BMW z silnikiem Diesla.
KLAPKI WIROWE – SPOSÓB DZIAŁANIA
Podstawowym zadaniem klapek wirowych jest dawkowanie przepływu powietrza na cylindry i poprawa procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w oparciu o obowiązujące normy środowiskowe. Elementy te znajdują się na końcu kolektora ssącego, w pobliżu wlotu powietrza do komór spalania. Dawkowanie powietrza odbywa się na zasadzie otwierania i zamykania jego przepływu. Kiedy silnik pracuje na wysokich obrotach, klapki są ustawione w pozycji otwartej, co zwiększa przepustowość dostarczonego powietrza i generuje wyższą moc silnika. Podczas pracy na wolnych obrotach silnika (w trakcie hamowania czy zmiany biegów) klapki ustawiają się w pozycji zamkniętej, zatrzymując tym samym obieg powietrza. Proces ten wpływa na mniejsze zużycie paliwa, ograniczenie emisji szkodliwych spalin oraz poprawia proces spalania. W momencie gaszenia silnika klapki wirowe wracają do pozycji zamkniętej, decydując o „łagodnym” gaszeniu silnika.
AWARIE KLAPEK WIROWYCH I ICH KONSEKWENCJE
Klapki wirowe ze wględu na miejsce ich instalacji w samochodzie narażone są na różnego rodzaju zanieczyszczenia, takie jak mieszanki sadzy pochodzącej z zaworu recylkulacji spalin (EGR) i oparów oleju z odmy. Usterka może pojawić się przy przebiegach w okolicy 100-150 tys. km, jednakże w niekorzystnych warunkach kolektor może „zapychać się” już po 50 tys. km i wpływać niekorzystnie na mechanizm sterujący klapkami. Samo uszkodzenie mechanizmu sterującego (silniczka, listwy czy łożyskowania poszczególnych klapek) to scenariusz bardziej optymistyczny, kończący się wyświetleniem komunikatu o błędzie. Jednakże w przypadku zagrożonych Diesli BMW (z silnikami M47N, N47 2.0d, M57N 3.0d) posiadających klapki, nagminnie dochodzi do ich urwania (poprzez pęknięcie rdzenia w miejscu nitowania łopatek). Prowadzi to do poważnych usterek jednostki napędowej pojazdu.
Co ważne
Urwana klapka, wpadająca w układ ssący, może zniszczyć zawory i/lub tłoki, komorę spalania, a nawet turbosprężarkę. Niestety taka sytuacja zawsze przynosi ogromne koszty finansowe dla kierowcy. Koszt i sposób naprawy zależą od rodzaju kolektora zamontowanego w danym aucie, skali ewentualnych zniszczeń oraz liczby urwanych klap.
Co więcej
Bierna postawa posiadacza samochodu marki BMW w dłuższej perspektywie czasu nie przyniesie żadnych wymiernych korzyści, ponieważ wraz z upływem czasu użytkowania ryzyko awarii rośnie ze względu na „starzenie się” i zużycie części. Jednym ze sposobów jest zakup i montaż nowego kolektora, w sprzedaży bowiem nie występują samodzielnie klapki. Rozwiązanie to nie oznacza końca problemów, ponieważ nowe klapki po jakimś czasie mogą ulec ponownej awarii. Sytuacja więc jest opanowana tylko tymczasowo, ale po pewnym okresie tą kosztowną wymianę trzeba powtórzyć. Tańszą alternatywę stanowi samodzielna modyfikacja klapek wirowych poprzez zaślepienie śrubką miejsca po usunięciu łopatki i sworzenia. Wspomniana metoda posiada jednak wiele zastrzeżeń co do jej stosowania, powstaje ryzyko skorodowania lub odkręcenia śrubki czy pęknięcia klapki w wyniku uszkodzenia jej struktury.
ZAŚLEPKI KOLEKTORA SSĄCEGO BMW
Najpewniejszym sposobem na uniknięcie kłopotów związanych z awariami klapek wirowych jest ich mechaniczne usunięcie i zamontowanie zaślepek wykonanych z jednolitego, odpowiedniego materiału, dostosowanego do trudnych warunków panujących w układzie. Zdania na ten temat są podzielone, jednakże w opinii znacznej części mechaników demontaż klap przynosi same korzyści. Przeciwnicy to przede wszystkim autoryzowane serwisy ASO BMW (niezgodność z procedurami serwisowymi marki), natomiast niezależne warsztaty wykonują tą usługę bez problemu. Warto podkreślić, że usunięcie klapek i zastąpienie ich odpowiednimi zaślepkami nie musi oznaczać, że konkretny silnik przy niskich obrotach straci swoją dynamikę i stanie się „nieekologiczny”. W tym celu można rozważyć modyfikację w programie sterującym pracą silnika i częściowo polepszyć w/w parametry. Dodatkowo w aspekcie prawnym usunięcie klapek wirowych jest całkowicie legalnym zabiegiem, ponieważ na chwilę obecną żaden przepis tego nie zabrania.
Ponadto
Zaślepki dedykowane do „zagrożonych” Diesli BMW są dostępne w dwóch rozmiarach – 22mm i 33mm. Generalnie mniejsze przystosowane są do aut produkowanych do kwietnia 2004 roku, natomiast większe do modeli z okresu późniejszego (silniki sześciocylidrowe). Należy podkreślić, że nie jest to podział sztywny, w praktyce występują wyjątki od tej reguły. Aby potwierdzić odpowiedni rozmiar należy odkręcić kolektor i obejrzeć go od spodu, następnie zmierzyć rozstaw śrub (dla zaślepki 22mm – 35 mm, natomiast dla 33mm – 45mm). Innym sposobem jest weryfikowanie danej części lub podzespołu po numerze nadwozia za pomocą odpowiednich witryn internetowych.
http://piterparts.pl/13-zaslepki-kolektora-ssacego-bmw
Jakie zaślepki będą pasować do BMW E39 530d 3.0 z automatyczną skrzynią biegów, rocznik 2001?
W tym przypadku będą pasować zaślepki w rozmiarze 22mm 6 sztuk – PPZK01