Emulator sondy lambda
Emulator sondy lambda – metalowa tulejka (przejściówka) montowana w układzie wydechowym samochodu osobowego w celu polepszenia parametrów silnika i skasowania błędu typu „check engine” z deski rozdzielczej, stosowana w pojazdach spełniających normy Euro 3 i Euro 4, w których występuje druga sonda lambda. Eliminuje problemy wynikające z niesprawnego katalizatora lub jego braku.
BUDOWA
Przednia część emulatora składa się z gwintu zewnętrznego w rozmiarze 18 mm lub 12 mm. Dalszą część stanowi zabudowany gwint wewnętrzny (odpowiadający wymiarom gwintu zewnętrznego), w który wkręca się drugą sondę lambda. W celu ułatwienia montażu lub demontażu emulator posiada sześciokątne wykończenie pod klucz.
SPOSÓB DZIAŁANIA
Emulator w sposób mechaniczny częściowo oddziela sondę lambda od spalin, dzięki czemu reguluje odczyt ich analizy, kontrolując pośrednio pożądany wynik końcowy. Sonda lambda, pełniąca w układzie wydechowym funkcję czujnika mierzącego zawartość tlenu w spalinach, wpływa zarówno na strukturę mieszanki paliwowo-powietrznej, jak również na skład spalin wydostających się z komory spalania. Na rynku producentów sond lambda wyróżnia się takie marki jak Denso, Bosch, Delphi czy NGK, oferujące warianty cyrkonowe, tytanowe oraz szerokopasmowe. Proces emulacji polega na ograniczeniu ilości spalin docierających w otoczenie sondy w taki sposób, by mierzona przez nią zawartość tlenu odpowiadała ilości w poprawnie działającym układzie.
FUNKCJE
Dzięki emulatorowi druga sonda lambda (diagnostyczna) weryfikuje poprawność działania układu katalizacji i oczyszczania spalin. Na postawie odczytów emulowanej sondy sterownik silnika otrzymuje prawidłowy sygnał, według którego oblicza zmodyfikowaną dawkę paliwa do cylindrów. Idealny skład mieszanki paliwowo-powietrznej (silniki benzynowe) powinien być zbliżony do poziomu stechiometrycznego, w którym na każdy spalony 1 kg paliwa przypada 14,7 kg powietrza. W przypadku zbyt dużej ilości powietrza w spalanej mieszance powstaje mieszanka „uboga”, natomiast zbyt duża ilości paliwa generuje mieszankę „bogatą”. Właściwie dobrane proporcje mieszanki wyrównują pracę silnika, zapobiegają jego przygasaniu oraz niwelują z deski rozdzielczej kontrolkę, powiadamiającą o awarii w instalacji elektrycznej silnika. Wpływa to na komfort jazdy oraz chroni posiadacza pojazdu przed kosztowną wizytą w warsztacie samochodowym.
Emulator sondy lambda sprawdza się również w pojazdach wyposażonych w instalację LGP starszej generacji. W tego typu samochodach z uwagi na zastosowane rozwiązanie występują częste problemy z osłabioną dynamiką silnika, jego okazjonalnym gaśnięciem czy nierównymi obrotami biegu jałowego. Z założenia paliwo LPG posiada odmienne parametry spalania, więc trudno jest utrzymać taki sam skład spalin jak na benzynie, a nieprawidłowy skład spalin jest przyczyną zapalenia się lampki diagnostycznej „check engine”. Emulator, odseparowując drugą sondę od gazów spalinowych, kreuje w sposób pośredni prawidłowy sygnał do sterownika silnika, w konsekwencji mieszanka „bogata” zmienia się na mieszankę bliską poziomowi stechiometrycznemu. Dla spalania LPG stosunek stechiometryczny wynosi 1:15,5.
RODZAJE
Na rynku części samochodowych z uwagi na różnorodność konstrukcji i elementów układów wydechowych dostępnych jest wiele wariantów emulatorów. Klasyfikację emulatorów sondy lambda można podzielić pod kątem parametrów materiałowych, montażowych, konstrukcyjnych, użytkowych i technicznych. W rezultacie wyróżnia się:
- ze względu na materiał wykonania:
– emulatory stalowe
– emulatory stalowe nierdzewne
– emulatory mosiężne
- ze względu na ilość miejsca do montażu:
– emulatory proste krótkie
– emulatory proste długie
– emulatory kątowe
- ze względu na rodzaj gwintu:
– emulatory z gwintem 12 mm (dedykowane do sond tytanowych 3-przewodowych)
– emulatory z gwintem 18 mm (dedykowane do sond cyrkonowych podgrzewanych i niepodgrzewanych oraz sond tytanowych 3- i 4-przewodowych)
- ze względu na rozmiar otworu przelotowego – emulatory z otworem przelotowym w rozmiarze od 2mm do 13mm
- ze względu na technikę wykonania:
– emulatory mechaniczne
– emulatory elektryczne
Podstawowymi parametrami wyboru odpowiedniej wersji emulatora sondy lambda jest rozmiar gwintu drugiej sondy lambda oraz ilość dostępnego miejsca do jego montażu. Determinantą pośrednią jest otwór przelotowy emulatora, regulujący w sposób pośredni skład mieszanki paliwowo-powietrznej. Mniejsze otwory przelotowe sprawdzają się w bardziej wymagających układach wydechowych, przy zbyt „bogatych” mieszankach.
MONTAŻ
Emulator montuje się w układzie wydechowym pojazdu pomiędzy drugą sondą lambda a kolektorem. W tym celu pierwszym krokiem jest zlokalizowanie i wykręcenie z elementu wydechu drugiej sondy lambda. Do demontażu używa się klasycznego klucza oczkowego lub specjalnego klucza dedykowanego, który w odróżnieniu od pierwszej metody nie wymaga ingerencji w przewody sondy lambda, co znacząco ułatwia wykonanie tego etapu prac. W przypadku odkręcenia sondy ze skorodowanego elementu wydechu można zastosować preparat luzujący i odrdzewiający połączenia gwintowane. Z uwagi na podatne na uszkodzenia ceramiczne elementy konstrukcyjne demontaż sondy lambda z kolektora wymaga precyzji i odpowiedniego doboru narzędzi. Następną czynnością jest wkręcenie sondy do odpowiednio dopasowanego emulatora, który montuje się w miejsce drugiej sondy lambda, czyli do kolektora.
w artykule znalazłem wiele przydatnych wskazówek na temat emulatorów, dzięki czemu potem zakupiłem odpowiedni produkt do swojego samochodu:)
potwierdzam, poczytałem i wiele spraw mi się wyjaśniło, sam emulator uratował mnie przed wymianą na nowy katalizator