Końcówka przewodu hamulcowego
Końcówka przewodu hamulcowego (ang. brake line fitting) jest rodzajem śruby lub nakrętki z otworem przelotowym wzdłuż ich wysokości. Przez otwór zostaje wprowadzona rurka miedziana na przewody hamulcowe (alternatywnie stalowa lub miedziano-niklowa) i następnie spęczniana w sposób odpowiedni dla danego zastosowania. Końcówki wykonane najczęściej ze stali gatunkowej i poddawane cynkowaniu w celu zabezpieczenia ich przed korozją.
Klasyfikację końcówek przewodów hamulcowych można podzielić pod kątem parametrów technicznych i konstrukcyjnych. W rezultacie można przyjąć podział:
- ze względu na rodzaj gwintu:
- końcówki z gwintem metrycznym, np. M10x1, M10x1,25, M12x1
- końcówki z gwintem calowym, np. 3/8”x24, 7/16”x20, 7/16”x24
- końcówki z gwintem wewnętrznym
- końcówki z gwintem zewnętrznym
- ze względu na rodzaj zakończenia przewodu hamulcowego:
- końcówki do spęczeń standardowych typu grzybek, stosowane w większości samochodów europejskich
- końcówki do spęczeń niestandardowych typu lejek, stosowane w samochodach azjatyckich
https://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%84c%C3%B3wka_przewodu_hamulcowego