Tarcza dystansowa (dystans)
Tarcza dystansowa (dystans) – dysk o określonej grubości oraz średnicy mający na celu tworzenie lub utrzymywanie przestrzeni pomiędzy dwoma elementami. Najczęściej spotykanym typem tarczy dystansowej są tzw. dystanse kół.
Dystanse kół najczęściej stosowane w samochodach osobowych, terenowych, wyczynowych oraz w pojazdach typu quad (ang. ATV). Ich zadaniem jest zwiększenie rozstawu kół względem fabrycznej konfiguracji. Dzięki dystansom kół pojazd sprawia wrażenie bardziej okazałego i atrakcyjnego. Dodatkowo zmienia się charakterystyka prowadzenia oraz trakcji pojazdu. Zastosowanie dystansów poszerzających wpływa na:
- ściąganie samochodu podczas nierównych sił hamowania
- zmianę chwilowego środka obrotu zawieszenia
- zmianę punktu oraz osi przechyłu poprzecznego nadwozia
- zmianę charakterystyki zachowania się samochodu w zakrętach kół, co ma wpływ na tzw. nadsterowność / podsterowność (przy dużych modyfikacjach rozstawu)
- zmianę promienia zataczania
Warto dodać, że poprzez zmianę promienia zataczania zmieniają się momenty stabilizujące/destabilizujące pojazd. Zwiększanie dodatniego lub zmniejszanie ujemnego promienia zataczania zmniejsza stabilność ruchu na drodze z nierównościami wzdłużnymi (koleiny, szyny tramwajowe, itp.) oraz podczas bocznych podmuchów wiatru.