Co powinniśmy wiedzieć na temat płynu hamulcowego
Co powinniśmy wiedzieć na temat płynu hamulcowego Czy kiedykolwiek podczas hamowania mieliście wrażenie, że pedał hamulca wciskacie z większą łatwością niż zazwyczaj? Że jest on bardziej miękki niż powinien być? Że efektywność hamowania mimo wciśnięcia pedału hamulca nie zwiększa się? Mamy nadzieję, że nie, jednak taka sytuacja oznacza, że płyn hamulcowy jest zużyty. Zużyty = zawilgocony. Już spieszymy z wyjaśnieniem. Czytając opakowanie płynu hamulcowego natrafimy na zapis, że zawiera on m.in. glikol etylenowy. Dlaczego akurat ten związek chemiczny odgrywa tak ważną rolę w składzie płynu hamulcowego? Glikol ze względu na swoje właściwości higroskopijne absorbuje wodę, przez co zwiększa się temperatura wrzenia płynu. Nie musimy wspominać, że jest to dość istotny czynnik wpływający na poprawne działanie całego układu hamulcowego, w tym i na efektywności hamowania. Analogicznie, gdy ilość wody w układzie będzie się zwiększać, temperatura wrzenia będzie niższa. Spadnie poprawność działania układu hamulcowego oraz efektywność hamowania.
W tym momencie wypada nawiązać do artykułu, który niedawno opublikowaliśmy na naszym blogu. Dotyczył on stanu przewodów hamulcowych w naszych pojazdach. W wyniku eksploatacji samochodu, przewody się zużywają, a poprzez mikroskopijnej wielkości szczeliny wilgoć z łatwością dostaje się do układu. O ile pewną ilość wody płyn hamulcowy jest w stanie pochłonąć, tak z większą ilością niestety już nie będzie tak łatwo.
Zatem na myśl nasuwa się pytanie: jak sprawdzić stan płynu hamulcowego w układzie?
Jednym z rozwiązań jest użycie testera płynu hamulcowego. Tester umożliwia szybkie sprawdzenie kondycji płynu. Badane jest bowiem jego przewodnictwo elektryczne. Diody na mierniku wskazują kondycję płynu oraz procentową zawartość wody. Norma WT-SPEC-PE-85 wersja 1, FMVSS 116, SAE J1703, ISO 4925, PN-C-40005 określa m.in. prawidłowy skład płynu hamulcowego. Jeżeli ilość wody wynosi więcej niż 3%, płyn nie może być wykorzystywany do dalszej eksploatacji. 1-2% zawartości wody oznacza, że warto poszukać przyczyny zawodnienia, a także zastanowić się nad wymianą płynu.
W naszej ofercie znajdziecie zarówno płyn hamulcowy DOT 4, jak i wspomniany tester płynu.
Płyn hamulcowy DOT 4 jest powszechnie stosowany w naszych pojazdach. Produkt ten jest otrzymywany na bazie estrów alkilowych, glikoli etylenowych, estrów boranowych, polipropynenoglikoli oraz pakietu dodatków funkcjonalnych. DOT 4 stosowany jest w układach hamulcowych i sprzęgłowych samochodów bardzo mocno obciążonych. Ponadto płyn DOT 4 spełnia normy: PN-C-40005:2002 oraz FMVSS 116 DOT4, SAE J 1703. Jakie zalety przemawiają za DOT4? Chroni układ hamulcowy przed korozją, zachowując tym samym neutralność dla pozostałych podzespołów. Zastosowanie płynu hamulcowego DOT 4 jest niezwykle szerokie. Używany jest głównie do hydraulicznych układów hamulcowych i sprzęgłowych samochodów osobowych, ale nie tylko. Równie dobrze sprawdzi się w układach pojazdów ciężarowych, motocykli, autobusów, przyczep.
Niemniej, pamiętajcie jednak o regularnej kontroli kondycji płynu, jak i jego ilości w układzie.
Zdradzać za dużo jeszcze nie chcemy, ale w niedalekiej przyszłości nasza oferta wzbogaci się o nowe pozycje, dlatego bądźcie czujni 🙂
Zespół PiterParts
Nowości? W takim razie czekam z niecierpliwością.