Świece zapłonowe i ich temperatury graniczne

Świece zapłonowe i ich temperatury graniczne

Świece zapłonowe i ich temperatury graniczne. Jakie jest Wasze pierwsze skojarzenie, gdy słyszycie hasło „układ zapłonowy”? Większość z pewnością jednomyślnie odpowie, że to świece zapłonowe. Nie ma się co dziwić. Świeca zapłonowa jest podstawowym elementem układu zapłonowego. Te drobne i delikatne, a zarazem jakże ważne elementy układów zapłonowych naszych pojazdów umożliwiają rozruch silnika. Parametry silnika takie jak: sprawność, moc, czy też zużycie paliwa w głównej mierze zależą właśnie od stanu technicznego świec zapłonowych. Ich praca odbywa się w dość wymagających warunkach. Świece zapłonowe muszą być zatem odporne na działanie ciśnienia oraz wysokich temperatur pracy, a ich wydajność powinna utrzymywać się na jak najwyższym poziomie. Zatem jaka temperatura jest najbardziej optymalna dla prawidłowego funkcjonowania świecy? Taka, która mieści się w zakresie 450°C – 850°C. I tu się może pojawiać problem, ponieważ temperatury w komorach spalania nie są takie same w każdym typie silnika. W celu doboru odpowiedniej świecy zapłonowej do danego typu silnika, niezbędne jest uzyskanie informacji o mocy silnika, jego pojemności, a także dacie produkcji pojazdu.

Ważną kwestią dotyczącą świec zapłonowych jest jej dolna granica pracy, tzw. temperatura samooczyszczania. Wynosi ona 450°C . Świeca musi posiadać zdolność do oczyszczania się z różnego rodzaju produktów ubocznych wytwarzanych podczas procesu spalania. Temperatura samooczyszczania, to minimalna temperatura, przy której zachodzi ten proces. W momencie osiągnięcia przez świecę zapłonową temperatury samooczyszczania, znajdujące się na jej powierzchni zanieczyszczenia ulegają wypaleniu.

Należy również wspomnieć o kolejnym ważnym parametrze związanym ze świecą zapłonową, jakim jest jej górna granica pracy, tzw. temperatura żarzenia. Wynosi ona 850°C. Powyżej tej temperatury może dojść do tzw. niekontrolowanych zapłonów na powierzchni izolatora, które poważnie mogą uszkodzić silnik pojazdu. Niestety, naprawa takiej usterki może okazać się dość kosztowna.

Zespół PiterParts

 

Świece zapłonowe i ich temperatury graniczne

Dodaj komentarz