O projekcie #ŻółtaNaklejkaPLK
O projekcie #ŻółtaNaklejkaPLK. Postanowiliśmy, że tym razem warto poruszyć temat projektu #ŻółtaNaklejkaPLK. Wiecie, że w Polsce jest ponad 14 000 przejazdów kolejowo-drogowych? Wyobraźcie sobie, że jedziecie gdzieś „w Polskę”. Przejeżdżacie swoim samochodem przez przejazd kolejowy. Samochód nagle odmawia posłuszeństwa, zatrzymuje się i nie chce ruszyć dalej. Chcecie szybko zgłosić ten fakt do odpowiednich służb, a ich pierwsze pytanie dotyczy lokalizacji przejazdu. I tu z pewnością pojawiłby się problem. Dlatego właśnie warto wiedzieć o żółtej naklejce PLK.
Zatrważające statystyki
Doskonale wiemy, że miejsca przecięcia dróg z liniami kolejowymi są bardzo niebezpieczne. Weźmy pod uwagę wypadki i kolizje z udziałem pojazdów i pieszych na przejazdach kolejowych w okresie od początku 2018 roku do początku września. Statystyki są zatrważające. 152 wypadków i kolizji, 31 osób ciężko rannych, 37 zabitych. Zdarzenia tego typu niosą za sobą nie tylko osobistą tragedię, ale również wiele innych negatywnych konsekwencji. W celu poprawy bezpieczeństwa postanowiono stworzyć kampanię społeczną #ŻółtaNaklejkaPLK, która przyczyni się do zwiększenia świadomości społeczeństwa, jak również pomoże w szybszej i odpowiedniej reakcji danych służb.
Ułatwiona lokalizacja miejsca zdarzenia
Projekt #ŻółtaNaklejkaPLK z pewnością przyczyni się do poprawienia poziomu bezpieczeństwa na przejazdach kolejowo-drogowych, jak również pozwoli na wyeliminowanie potencjalnych zagrożeń, które spowodowane mogą być np. niewłaściwym zachowaniem kierowców lub pieszych, a także sytuacją losową.
Projekt zakładał wyposażenie wszystkich przejazdów kolejowo-drogowych w specjalne naklejki oraz zintegrowanie powstałej bazy danych z systemem, który wykorzystuje operator numeru alarmowego 112. Jakie informacje znajdziemy na naklejkach? Po pierwsze, indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu (INI). Składa się on z 9 cyfr oznaczające numer linii kolejowej oraz jej kilometr. Dzięki temu operator otrzymuje precyzyjną lokalizację przejazdu, bądź przejścia. Oprócz numeru identyfikacyjnego na żółtej naklejce znajduje się numer telefonu do dyspozytora zakładowego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz nr alarmowy 112. Poniżej prezentujemy przykładową żółtą naklejkę. Dane, które na niej się znajdują dotyczą jednego, konkretnego przejazdu kolejowo-drogowego. Na każdym przejeździe oprócz numeru alarmowego 112, pozostałe informacje ulegają zmianie!
Dzięki podaniu tych informacji i szybkiej reakcji odpowiednich służb zwiększy się szansa np. zatrzymania rozpędzonego pociągu w bezpiecznej odległości, co pozwoli zapobiec nieszczęśliwemu zdarzeniu. Projekt finalnie zakłada zmniejszenie ilości wypadków, a co za tym idzie, zmniejszenie ilości rannych i zabitych na przejazdach kolejowych. Co więcej, dzięki precyzyjnej informacji o lokalizacji zdarzenia, ma poprawić skuteczność usuwania jego skutków.
Lokalizacja naklejki
Wiemy już co znajduje się na żółtej naklejce, ale gdzie jej możemy szukać? Na skrzyżowaniach kategorii A i B są one umieszczone po wewnętrznej stronie rogatek, na ściance obudowy napędu. Na skrzyżowaniach kategorii C,D oraz E znajdziemy je na tylnej powierzchni krzyża św. Andrzeja. Naklejki są wykonane z odblaskowej folii samoprzylepnej. Co więcej, powleczone są laminatem foliowym, który jest odporny na działanie czynników zewnętrznych. Zapewni to długotrwałą żywotność naklejki, jak również czytelność znajdujących się na niej informacji. Tak jak wspominaliśmy, w Polsce jest ponad 14 tys. przejazdów kolejowo-drogowych. Na każdym przejeździe i przejściu znajdują się dwie naklejki, co daje nam sumę ponad 28 tys. naklejek.
Nie zapominajmy, że w dalszym ciągu podczas przejazdu przez przejazd kolejowo-drogowy musimy mieć się na baczności, jak również przestrzegać znaków drogowych i zasad bezpieczeństwa. Niemniej z pewnością podczas przytoczonej przez nas na początku sytuacji, każdy z Was będzie w stanie szybko zareagować, dzięki czemu uda się zapobiec tragedii.
Przyznam szczerze, że nie słyszałam o tym, ale myślę, że jest to bardzo trafiona inicjatywa. Z pewnością poprawi to bezpieczeństwo.