Zadbajmy o układ hamulcowy naszego pojazdu

Zadbajmy o układ hamulcowy naszego pojazdu

Zadbajmy o układ hamulcowy naszego pojazdu. W większości rejonów Polski spadł już pierwszy śnieg. W okresie zimowym w szczególności powinniśmy być pewni, że stan układ hamulcowy naszego pojazdu jest w jak najlepszym stanie. Dlatego dzisiejszy wpis poświęcamy właśnie tej tematyce.

Płyn hamulcowy

Zadbajmy o układ hamulcowy naszego pojazduZacznijmy od tego, ze płyn hamulcowy jest  czynnikiem, którego rolą jest przenoszenie ciśnienia hydraulicznego w układzie hamulcowym pojazdu. Co więcej, jest środkiem higroskopijnym. Oznacza to, że z łatwością wchłania w swoją strukturę wodę. Dzięki temu wzrasta jego odporność na wrzenie – wynosi ona nawet kilkaset stopni Celsjusza. W szczególności jest to przydatna cecha przy długotrwałym oraz wielokrotnym hamowaniu ponieważ płyn hamulcowy mocno się rozgrzewa. Sytuacja komplikuje się, gdy w płynie hamulcowym znajdzie się woda. Na skutek wzrostu ilości wody, jego temperatura wrzenia spadnie.

Miękki pedał hamulca

Miękki pedał hamulca , to pierwsza oznaka świadcząca o zużyciu płynu hamulcowego. Pedał hamulca z łatwością wpada w podłogę, staje się miękki, a efektywność hamowania znacząco spada. Diagnoza? Zawilgocony płyn hamulcowy. Sytuacja ta może mieć bardzo groźne skutki. Miejmy również na uwadze, że miękki pedał hamulca nie zawsze oznacza zapowietrzenie układu.

Tak jak wspominaliśmy wcześniej, płyn hamulcowy ma zdolność do wchłaniania wody. Okres jesienno-zimowy obfituje w ogromną ilość wilgoci w powietrzu, co nie jest korzystne dla płynu hamulcowego. Warunki te powodują, że znacznie szybciej płyn traci swoje właściwości.

Sprawdzamy kondycje płynu hamulcowego

Zadbajmy o układ hamulcowy naszego pojazduPodczas przygotowań pojazdu do zimy warto sprawdzić kondycję płynu w układzie. W naszej ofercie znajdziecie tester płynu hamulcowego. Za pomocą tego urządzenia, poprzez zbadanie przewodnictwa elektrycznego, możemy w prosty sposób sprawdzić kondycję płynu. Rozświetlone diody na mierniku odpowiadają kondycji płynu i wskazują procentowe zawodnienie. Doskonale wiemy już, że im większy udział procentowy wody w płynie hamulcowym tym gorzej. Dopuszczalna zawartość wody regulowana jest normami WT-SPEC-PE-85 wersja 1, FMVSS 116, SAE J1703, ISO 4925, PN-C-40005. Gdy zawartość wody w płynie wyniesie powyżej 3% jest to podstawą do wyeliminowania płynu hamulcowego z dalszej eksploatacji. Z kolei gdy zawartość wody znajdzie się w przedziale od 1-2% warto zastanowić się nad wymianą płynu oraz poszukać przyczyny jego zawodnienia.

2 komentarze

  1. Ciekawy artykuł, czy tester jest u Was dostępny od ręki?

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.