ZawieszenieDiagnoza i wymiana sworznia wahacza

Diagnoza i wymiana sworznia wahacza

Diagnoza i wymiana sworznia wahacza. Sworzeń wahacza jest bardzo ważnym elementem składowym układu zawieszenia pojazdu. Dzięki temu kulowemu przegubowi możliwe jest nie tylko skręcanie kół, ale również prowadzenie ich we właściwej pozycji przez wahacze. Naturalną koleją rzeczy jest to, iż sworzeń zużywa się w wyniku eksploatacji. Jak zatem w porę zdiagnozować luz elementu oraz dokonać poprawnej wymiany sworznia?

Wiecie, że w ekstremalnych przypadkach możliwe jest, by sworzeń uległ takiemu zużyciu, które spowoduje oderwie elementu od zwrotnicy? W efekcie zwrotnica wraz z kołem odseparuje się od wahacza. Mówiąc w skrócie koło wypnie się do góry. Nastąpi natychmiastowa utrata kontroli nad pojazdem. Oczywiście mowa tu o naprawdę skrajnych oraz niezauważonych przypadkach. Obrazuje to również jak ważne jest dokonywanie regularnych przeglądów wszystkich elementów pojazdu i nie odkładania tego w nieskończoność.

Objawy zużycia sworznia wahacza

Jednym z objawów zużycia sworznia wahacza jest nienaturalnie wykrzywione koło pojazdu. Przyczyną tego zjawiska jest zazwyczaj wypięty sworzeń wahacza. W internecie można się łatwo natknąć na zdjęcia takich samochodów.

Wybicie sworznia rozpoczyna się od zauważalnego luzu, stuków oraz pogorszonego prowadzenia pojazdu. Mechanicy weryfikują luz za pomocą tzw. „łychy”. Łychę należy delikatnie włożyć między sworzeń, a zwrotnicę. Następnie należy poruszać nią w prawo i lewo. Wyczuliśmy luz? Wszystko wskazuje na to, że wymiana sworznia jest nieunikniona. Należy jednak pamiętać, że sworznie wahacza należy wymieniać parami. Gdy jeden sworzeń jest niesprawny istnieje duże prawdopodobieństwo, że za chwilę i drugi sworzeń (po przeciwnej stronie) ulegnie usterce.

Wymiana sworznia wahacza

W pierwszej kolejności należy zdjąć koło i odkręcić nakrętkę sworznia, za pomocą której przymocowany jest do zwrotnicy. Gdy element nie był od dawna wymieniany pamiętajcie, by przed przystąpieniem do działania zaaplikować na powierzchnię roboczą preparatu w sprayu, który ma działanie smarujące.

Gdy nakrętka zostanie już odkręcona, trzeba wykręcić śruby, które umiejscowione są u dołu sworznia. Następnie należy odseparować sworzeń od wahacza. W celu ułatwienia sobie pracy można posłużyć się specjalnym ściągaczem do sworzni.

Czasami zdarza się, że sworzeń z wahaczem połączony jest za pomocą metalowych nitów. W takim przypadku nity należy rozwiercić.  Gdyby zdarzyło się tak, że sworzeń odpowiada również za kąt wyprzedzenia zwrotnicy wtedy należy pamiętać o tym, by po zakończeniu procesu wymiany, sprawdzić geometrię zawieszenia.

Przed montażem nowego sworznia, za pomocą drucianej szczotki, zaleca się wyczyszczenie obszaru montażowego. W związku z tym, że sworzeń wahacza nie należy do elementów, które często się wymienia, brud oraz korozja z pewnością zdążyły się tam nagromadzić. Montaż sworznia przebiega w odwrotnej kolejności co jego wymiana.

Zespół PiterParts

Diagnoza i wymiana sworznia wahacza

Źródło: Auto Moto Technika

2 komentarze

  1. Ostatnio miałem okazję pierwszy raz wymieniać sworznie… trochę pracochłonne, ale bezpieczeństwo ponad wszystko.

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.