Trochę o układzie hamulcowym

Trochę o układzie hamulcowym

Trochę o układzie hamulcowym. Jednym z najważniejszych układów w pojeździe samochodowym, który odpowiedzialny jest przede wszystkim za bezpieczeństwo zarówno nasze, jak i innych użytkowników ruchu, jest układ hamulcowy. Bardzo ważne jest regularne sprawdzanie jego stanu oraz kondycji.

Najbardziej popularnym układem hamulcowym dla pojazdów samochodowych jest układ cierny. Możemy do niego zaliczyć hamulce tarczowe oraz bębnowe. Dzięki dobrej wydajności oraz lepszej przewodności cieplnej, konstruktorzy skłaniają się jednak ku hamulcom tarczowym. Główną rolę w układzie hamowania odgrywa siła tarcia. Występuje ona w obu rodzajach układów hamulcowych i to na niej skupiają się technolodzy poszukujący nowych rozwiązań.

Główne elementy układu hamulcowego to pedał hamulca, tarcze, zaciski, klocki i pompa hamulcowa. Oprócz tego występuje również sieć obwodowa, która rozprowadza płyn hamulcowy oraz korektor rozkładu siły hamowania i podzespoły systemu ABS.
Elementy, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę podczas eksploatacji pojazdu to klocki hamulcowe wraz z tarczami. Żeby pojazd funkcjonował poprawnie, należy pamiętać o regularnej ich wymianie, w momencie gdy osiągną minimalną wartość grubości określoną wcześniej przez producenta. Jednym z równie ważnych elementów są zaciski hamulcowe. Na skutek wciśnięcia pedału hamulca i za pośrednictwem ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach, zaciski pozwalają na dociśnięcie klocka do tarczy i wyhamowanie pojazdu. Możemy rozróżnić kilka typów zacisków. Najpopularniejsze są jednak jedno-, dwu- i czterotłoczkowe.

Trochę o układzie hamulcowym

Za rozpoczęcie procesu hamowania odpowiedzialny jest płyn hamulcowy i jego zamknięta sieć rozprowadzająca. Podwyższone ciśnienie płynu hamulcowego powoduje naparcie na cylinderki zacisków. Następstwem tego procesu jest docisk okładzin ciernych do tarczy hamulcowej. Główną rolę w całym procesie hamowania gra fizyka, a dokładniej prawo Pascala. Dzięki temu, że uzyskujemy większe ciśnienie płynu hamulcowego możemy zwielokrotnić siłę nacisku na elementy robocze posługując się jedynie pedałem hamulca. Ta siła pozwala na wywołanie odpowiedniego tarcia i wyhamowanie pojazdu. Niebezpieczną usterką, jaka może wystąpić podczas eksploatacji pojazdu samochodowego jest wyciek płynu hamulcowego. Powoduje to zmianę ciśnienia w układzie na niższe, a w konsekwencji utratę możliwości zahamowania. Dbając o bezpieczeństwo powinniśmy pamiętać o regularnym sprawdzaniu stanu układu hamulcowego w naszym pojeździe oraz wymianę płynu w zależności od zaleceń producenta.

Zespół PiterParts

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.