Zaślepki kolektora ssącego – dlaczego zapobiegają awarii samochodu i zastępują klapki wirowe?

Zaślepki kolektora ssącego to niewielkie elementy, którym jednak przypisuje się sporą rolę. Zamiennie określane jako zaślepki klapek wirowych. Zapewne dlatego, że montowane są w miejscu, z którego klapki wirowe zostały usunięte, by nie doszło do uszkodzenia jednostek napędowych pojazdu. Co to zaślepki kolektora ssącego i po co montować je w aucie?

Z artykułu dowiesz się:

  • Klapki wirowe – co to takiego i dlaczego warto zamienić je na zaślepki kolektora ssącego?
  • Awaria silnika może być konsekwencją uszkodzenia klapy wirowej
  • Jak wykryć awarię klapki wirowej? – Objawy uszkodzenia klapek dolotu
  • Jak zapobiec awarii klap wirowych?

Klapki wirowe – co to takiego i dlaczego warto zamienić je na zaślepki kolektora ssącego?

Klapa wirowa to niewielki „talerzyk”, typ zaworu motylkowego, który jest montowany w kolektorze ssącym z trzech powodów: by usprawnić proces spalania mieszanki paliwowo-powietrznej

  • by poprawić moment obrotowy silnika
  • by ograniczyć emisję spalin.

Takie były założenia. W praktyce jednak klapa wirowa zlokalizowana w drugim kanale dolotowym każdego cylindra silnika (silniki czterocylindrowe posiadają 4 klapki wirowe, silniki sześciocylindrowe – 6 sztuk) może być przyczyną awarii jednostek napędowych pojazdu. Dlaczego?

Awaria silnika może być konsekwencją uszkodzenia klapy wirowej

Klapki wirowe zamontowane są po to, by ograniczać przepływ powietrza na cylindry. System ten określa się jako system zmiennej geometrii kolektora czy system klapki dolotu. Przy niskich obrotach silnika, klapka wirowa jest zamknięta w drugim kanale dolotowym, przez co przepływ powietrza przez pierwszy kanał dolotowy jest większy a moment obrotowy silnika lepszy. Gdy obroty silnika rosną, klapka wirowa zaczyna się rozchylać, by przy około 2000 obrotów na minutę, zupełnie się otworzyć. Klapki wirowe są sterowane przez siłownik. Uszkodzenie tego mechanizmu, przekłada się bezpośrednio na ułożenie klapek, np. przy niskich obrotach powinny być zamknięte a przez uszkodzenie sterownika są rozchylone. W efekcie pojazd nie pracuje jak należy i może dojść do ich uszkodzenia lub nawet urwania.

Zdemontowany_kolektor_ssący_Fot.PiterParts

Jak wykryć awarię klapki wirowej? – Objawy uszkodzenia klapek dolotu

Klapki wirowe choć są niewielkiej wielkości, mogą mocno uprzykrzyć życie właścicielom samochodów marki BMW, Opel, Alfa Romeo, Saab, Fiat, Lancia. Urwanie się klapki wirowej i zassanie jej do cylindra silnika może doprowadzić do poważnej awarii samochodu. Często kończy się ona albo remontem silnika albo jego wymianą na inny używany. Jak temu zapobiec? Czy samochód zasygnalizuje, że klapki wirowe nie działają prawidłowo i należy je usunąć, zanim same się urwą?

Klapki wirowe zainstalowane są w miejscu, w którym występują zanieczyszczenia mieszanki sadzy czy oparów oleju. To warunki niestety sprzyjają „zapychaniu” się kolektora i mocno ingerują w mechanizm sterującymi klapkami. Właściciele pojazdu muszą bacznie obserwować pracę silnika po przebiegu 100 tys. km.

Klapa wirowa nowa i klapa wirowa zapieczona - porównanie. Fot.PiterParts

Jakie objawy mogą sygnalizować problem z klapkami?

Uwagę powinien zwrócić znaczący spadek mocy maksymalnej silnika lub brak momentu obrotowego na niskich obrotach. Niepokojącym objawem będzie także wyciek oleju z okolic kolektora ssącego, odgłos „trzepotania” w kolektorze, zapychanie filtra cząstek stałych.

Jak zapobiec awarii klap wirowych?

By zapobiec awarii jednostek napędowych pojazdu związanych z uszkodzeniem lub oderwaniem klapek wirowych stosuje się zasadniczo dwa rozwiązania:

  1. dokonuje zakupu i montażu nowego kolektora (niestety nie można zakupić samych klapek wirowych)
  2. mechaniczne usunięcie klapki wirowej i zastosowanie zaślepki kolektora ssącego w miejscu, z którego klapka została usunięta.

W zagrożonych silnikach Diesla BMW ze względu na pęknięcia rdzenia w miejscu nitowania łopatek bardzo często dochodzi do urwania klapek. Właściciele tych pojazdów powinni być bardzo czujni.

Montaż nowego kolektora

Pierwsze rozwiązanie jest droższe (koszt od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych) i co do zasady będzie trzeba je powtórzyć po przejechaniu kolejnych 100-150 tys. km.

Zastosowanie zaślepki kolektora ssącego

Propozycja druga nie obciąży znacząco budżetu i będzie trwała. Zaślepki klap wirowych zakupisz w PiterParts pojedynczo lub w zestawie z kompletem uszczelek. Koszt pojedynczej zaślepki z o-ringami Viton wiąże się z wydatkiem kilkunastu złotych. Natomiast za zestaw elementów to wydatek od 60 zł. Cena jest uzależniona od rodzaju zaślepki klapy wirowej (produkujemy zaślepki kompozytowe z włóknem szklanym lub zaślepki aluminiowe) oraz składu zestawu – zestaw jest dostosowany do rodzaju silnika: silniki sześciocylindrowe wymagają kompletu 6 zaślepek a silniki czterocylindrowe – 4 sztuk zaślepek.

Zestawy są wyposażone w uszczelki kolektora ssącego, które zgodnie ze sztuką powinny być wymienione podczas montowania zaślepek, oraz w pierścienie podporowe śrub.

Zamontowane zaślepki kolektora ssącego. Fot. PiterParts

Jak zapobiec wymianie kolektora ssącego?

Klapy wirowe ze względu na środowisko, w którym się znajdują, ulegają zabrudzeniu i blokują się. Często pod wpływem przepływającego powietrza, urywają się i są zasysanego do wnętrza silnia.
By zapobiec awarii i koniecznej wymianie kolektora ssącego, warto rozważyć ich usunięcie przed wyeksploatowaniem i zastąpić zaślepkami. Odpowiedni ich montaż nie wywoła błędów w komputerze sterującym pracą silnika.

Wszystkie komentarze

Skomentuj artykuł