Wymieniamy świece zapłonowe
Wymieniamy świece zapłonowe. Wymianę świec zapłonowych rozpoczynamy od upewnienia się, że silnik naszego pojazdu jest zimny, a zapłon wyłączony. Kolejnym krokiem jest zdjęcie plastikowej osłony, jeśli takowa osłona znajduje się pod maską.
W przypadku, gdy pod pokrywą silnika są poprowadzone przewody wysokiego napięcia (tzw. instalacja z rozdzielaczem) należy pamiętać o oznaczeniu kabli (do której świecy dany kabel jest podłączony). By zminimalizować ryzyko pomyłki świece zapłonowe warto wymieniać pojedynczo.
Pamiętajmy, że w nowszych pojazdach montowane są cewki zamiast przewodów. Tutaj należy zwrócić szczególną uwagę, gdyż może się zdarzyć, że jedna cewka odpowiedzialna jest za więcej niż jedną świecę. Cewki mogą mieć układ blokowy na dwie świece, bądź wyglądający jak listwa system cewek. Listwa jest montowana w całości na komplet świec. Warto pamiętać, iż przed demontażem cewek zapłonowych należy odpiąć wtyczki, które w nich się znajdują.
Kolejnym krokiem w stronę wymiany świec zapłonowych jest oczyszczenie gniazd świecy przed demontażem. Nie jest to obowiązkowa czynność, aczkolwiek z pewnością pomocna, gdyż ewentualny zalegający brud nie dostanie się do wnętrza silnika. Gniazda świec zapłonowych można oczyścić zarówno odkurzaczem, jak i sprężonym powietrzem.
Gdy wykonaliśmy powyższe czynności zabieramy się za wykręcenie zużytych świec. W tym celu warto posłużyć się instrukcją, gdyż w niej dokładnie opisana jest wartość szczeliny między elektrodami. Może dojść do sytuacja, w które niezbędne będzie jej dogięcie lub odgięcie. W tym celu będziemy musieli skorzystać ze specjalistycznego narzędzia zwanego szczelinomierzem.
Do wymiany świec zapłonowych z pewnością przyda nam się również klucz do świec, jak i klucz dynamometryczny. Po wykręceniu świecy należy upewnić się, czy jej gniazdo jest czyste. W przypadku, gdy byłoby ono zanieczyszczone musimy je oczyścić. Podczas oczyszczania gniazda świecy zapłonowej dołóżmy wszelkich starań, by żaden brud nie dostał się do silnika naszego pojazdu. Pamiętajmy również o tym, by nie uszkodzić ceramicznego izolatora, ponieważ gdy dojdzie do jego złamania, wymontowanie świecy może nie być możliwe.
Co dalej? Niewielką ilością oleju silnikowego pokrywamy gwint nowej świecy zapłonowej i rozpoczynamy proces jej montażu. Na początku wkręcamy świece ręcznie, później z klucza. Jeżeli w tym celu użyte zostanie standardowe narzędzie musimy poczuć opór. Nie wykonujemy całego obrotu i nie używamy dużej siły.
Z pewnością bardziej pomocnym narzędziem będzie klucz dynamometryczny. Pomoże on nam we właściwym osadzeniu świecy. Pamiętajmy jednak, że odpowiedni moment dokręcenia różni się i jest on definiowany przez średnicę gwintu. Warto mieć na uwadze, że możemy uszkodzić głowicę, jeżeli za słabo przykręcimy świecę. Z drugiej strony, gdy zrobimy to ze zbyt dużą siłą możemy doprowadzić do pęknięcia stożka świecy. Na koniec, gdy świece już będą zamontowane, łączymy je z kablami, które na początku oznaczyliśmy, według kolejności, która określona jest w instrukcji pojazdu.
Zespół PiterParts
Warto sięgnąć po Premiumki Evo – polecam! Dobry wybór, jestem w pełni zadowolony.
Zgadzam się z przedmówcą. Trochę droższe od standardowych, ale fakt, że swoją robią tak, jak powinny.